Det här är en reseberättelse i något bearbetad version som jag tidigare visat i Svenska Järnvägsklubbens webforum "Postvagnen".
Men nu har sista tåget kommit in och det är dags att åka hem, fortsättning följer i morgon...
Bilderna är från juli 2006 och texten från vintern 2006 - 2007.
Några bilder från sommarens resa i Juggeland, del 1
Tänkte visa lite bilder från sommarens rundresa i före detta Jugoslaven.
Resan började med ett sistaminuten-charterflyg till Split vid Adriatiska havet i Kroatien.
Ner till station för att köpa biljett till morgondagen. Inne på station stod nattåget till Zagreb..
..som förutom sitt-, ligg- och sovvagn även medför biltransportvagn.
Biljettkontoret. Inga problem att köpa en internationell tågbiljett klockan 21 här inte. Ibland inser man att man bor i ett U-land 🙄.
ICN 522 Split - Zagreb. De "snabba" dagtågen består av sådanahär motorvagnar med korglutning, banan över bergen är kurvrik...
Konduktör i arbete.
Anslutande tåg mot Sibenik i Percovic.
Lunchmacka visade sig ingå i biljettpriset liksom en kaffe, öl till resonabla priser.
Avgång från Kinin. Härikring bodde det mest serber som fördrevs strax innan fredsuppgörelsen 1995 och det finns gott om urbrända hus på landsbygden. Den gamla elektrifierade huvudlinjen härifrån mot Zagreb slingrar sig kring Kroatisk-Bosniska gränsen och är ännu inte trafikabel. Istället leds tågen via en västligare järnväg helt i Kroatien som tidigare var en sidolinje med låg standard, denna håller på att rustas upp med linjerätningar, spårbyte mm.
Ankomst till Zagreb.
Middag på den något "mässiga" stationsrestaurangen i Zagreb.
Tåg mot Zürich på ingång.
På väg..
..mot Sloveniens huvudstad.
Restaurangvagn eller svartkrog? Enligt tidtabellerna på stationen i Zagreb hade tåget restaurangvagn vid ankomst men inte vid avgång därifrån. Och enligt informationsluckan fanns ingen restaurangvagn i tåget. I praktiken fanns inga problem 🙂.
Ankomst i..
..Ljubljana.